måndag 1 december 2008

Betygen som styrinstrument

Jag bor i Helsingborg och den dominerande tidningen är givetvis lokaltidningen dvs. Helsingborgs Dagblad. Jag läser den oftast på nätet, idag ramlade jag över en artikel som handlade om förslaget på ett nytt betygssystem.

Själva artikeln i HD är skriven av Björn Rosdahl som jobbar på Skolstaden Olympiaskolan. Han konstaterar i artikeln att syftet med betygssystem är oftast att förändra undervisningen och att dagens system är brutalt.

"Det nuvarande betygssystemet är brutalt. Flit, närvaro och plugg spelar ingen roll. Du får betyg på vad du fattat. Förståelse, förtrogenhet, tillämpning är nyckelord, du måste våga och kunna resonera självständigt."

Förslaget på nytt betygsstystem skall premiera andra saker enligt vår utbildningsminster Jan Björklund;
"Jag vill att betygssystemet ska premiera ansträngning och flit"

Min högst privata undran är varför ingen funderar på vad syftet med undervisningen är och vilka krav som ställs på dagens elever när de kommer ut i arbetslivet? Jag läste nämligen, som av en händelse, bara några timmar innan ett blogginlägg på Encyclopedia Britannicas webbplats om bristande kunskaper hos de elever som kommer ut i arbetslivet. Bristen bestod inte av faktakunskaper utan förmågan att tänka kreativ, att arbeta i grupper och att vara uppfinningsrik.

I dagens arbetsliv hjälper det inte att kunna rapa upp kunskaper om du inte kan sätta dem i ett sammanhang. Att lära ut detta är svårt, det vet alla, men det är nödvändigt om våra barn skall klara sig bra i arbetslivet.

1 kommentar:

Lars Blixt sa...

Japp, håller helt och hållet med dig. En sak som jag nyligen har sett är de åtta nyckelkompetenserna
Kommunikation på modersmålet.
2. Kommunikation på främmande språk.
3. Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens.
4. Digital kompetens.
5. Lära att lära.
6. Social och medborgerlig kompetens.
7. Initiativförmåga och företagaranda.
8. Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer.

Som inte är så dumt, men jag saknar kreativitet och samarbetsförmåga/ledarförmåga.

Det kan aldrig vara målet att vara flitig i skolan, det är bara ett medel som är bra för att nå de kunskapsmålen.