torsdag 30 oktober 2008

Ett skol koncept?

Jag är intresserad av Web 2.0 och hur den kommer att påverka vårt utbildningssystem. Ett uttryck är denna blog. Ett annat är min samling Delicious bokmärken.

Under det senaste halvåret har jag tänkt mycket på hur en Web 2.0 skola kan se ut. Jag har letat efter ETT koncept med en pedagogik, verktyg, lärarresurser osv. Jag har haft idén att funderar jag tillräckligt mycket så kommer jag nog på hur en Skola 2.0 kan se ut.

I veckan såg jag en video på Youtube av Micheal Wesch som fick mig att ändra uppfattning. Micheal Wesch är lärare i digital antropologi på Kansas University. Han är kanske mest känd för sin video The Machine is Us/ing Us. Men det var inte den videon som fick mig att ändra min uppfattning utan en video från en föreläsning på Library of Congress.

Föreläsningen har titeln En antropologisk introduktion till Youtube och det var bara en liten anmärkning i föreläsningen som fick min hjärna att gå i spin. Han ber nämligen om ursäkt i förbifarten att en bild som visar olika webbtjänster är lite inaktuellt. Bilden var gjord för ett år sedan och det dyker upp nya tjänster var sjätte månad!

Om nya tjänster som t ex Facebook dyker upp var sjätte månad så måste konsekvensen för varje organisation vara att det inte finns ett koncept som håller mycket längre. Man måste se över sin organisation var sjätte månad om man skall hålla sig ajour med omgivningen. Med andra ord att leta efter ett koncept på hur en Skola 2.0 skall se ut är ganska meningslöst för kraven kommer ständigt att förändras. En ständig förändring är det enda som håller över tiden och så närma ett koncept man kan komma.

torsdag 23 oktober 2008

Skola, politik och Web 2.0

Det skrivs mycket om den snabba utvecklingen på Internet. Man brukar sammanfatta den med begreppet Web 2.0. I näringslivet skrivs det mycket, diskuteras och planeras hur man skall anpassa sin verksamhet efter de nya krav Web 2.0 kommer att ställa.

Hur ser det ut i skolan. Den institution som skall rusta framtidens medarbetare för en situation vi bara kan ana? Jag gjorde för skojs skulle en snabb genomgång bland riksdagspartiernas hemsidor och försökte som om någon av de hade skrivit om hur denna snabba utveckling kunde påverka skola. Som ni kanske redan anar fanns det ingenting skrivet. När jag tittade lite närmare fanns det ingenting alls om hur IT påverkar skolan. Ingen plan på hur man från det politiska systemet ser på hur detta kraftiga verktyg kommer att påverka hela utbildningssystemet!

Det verkar som om betyg och ordning i skolan är den viktigaste faktorn för att rusta de barn som idag går i skolan för den IT-intensiva verklighet de kommer att uppleva den dagen de går ut i arbetslivet!

Blogged with the Flock Browser

tisdag 21 oktober 2008

Skolan flyttar ut på nätet!

När man har ett intresse för Web 2.0 och utbildning så upptäcker man hur många bra tjänster det finns för pedagoger ute på nätet. De flesta tjänsterna kanske inte är utveckalde i första hand FÖR pedagoger men de kan användas i undervisningen. Dessutom är dessa tjänster inte bara bra utan gratis och ovanpå allt något som inte många IT-avdelningar i kommunener kan eller vill leverera.

Att de inte används så mycket inom utbildningssystemet ännu beror på den generellt låga  IT-kompetensen bland pedagoger i skolan, vilket dagens IT-avdelningar kan skatta sig lyckliga över. För den dagen kommer när tillräckligt många pedagoger förstår vad man kan göra med elever, sina kollegor och föräldrar på nätet med Web 2.0. Då kommer helt plötsligt hela skolor att försvinna från kommunens IT-infrastruktur och flytta över till nätet!

Dessa skolors rektorer kommer då att ställa frågan till sina chefer varför de skall betala för en infrastruktur det inte använder. En infrastruktur de ofta betalar mycket pengar för. Politiker och chefstjänstemän måste kunna svara på den fråga samt fundera på hur man skall kunna återta kontrollen över den pedagogiska infrastrukturen. Men det kanske är försent då.

Frågan vi som medborgare skall ställa oss är ett sådant scenario bra eller dåligt?


PS Ovanstående frågor kommer även att drabba företagen DS

Blogged with the Flock Browser

söndag 19 oktober 2008

Web 2.0 och skolan

Web 2.0  och dess tjänster kommer alltmer. Många företag börjar agera och använda dess tänster det senaste exemplet är väl Proctor & Gamble som låter oss vanligt folk vara med i utveckling av dess produkter. Även skolorna kommer till slut att påverkas. Då kommer de att stå inför ett val att antingen inget göra eller att vara proaktiv.

Väljer man den senaste vägen får man redan nu agera på t. ex Facebook. Man kan starta grupper där elever kan diskutera skolan, göra reklam för events osv osv.. Men varför inte använda fler verktyg? Starta en Twitter-feed? Där kan man ju berätta om det senaste som händer på skolan eller klassen. Elever eller föräldrar kan då själva bestämma hur man vill ha informationen.

Det finns säkert fler idéer på hur skolorna kan använda Web 2.0 applikationer. Hör av er om ni har några själv.



Blogged with the Flock Browser

Eat your own dog food

Rubriken ovan är ett citat taget från Google. De provar alla program de utvecklar på sig själva innan de släpper dem till oss vanliga användare.

Själv provar jag nu den social browsern Flock och jag gillar den faktiskt allt mer. För er som inte känner till programmet så är det egentligen Mozilla i botten men man har intregrerat en rad social webb-tjänster, vilket gör det enkelt att se de senaste uppdateringar i Facebook utan att gå in på Facebooks sight. Man gör det enkelt från ett sidofönster. ELLER som jag gör nu skriver ett inlägg bloggen lika enkelt.

torsdag 2 oktober 2008

Science fiction

Skolans främsta mål är väl ändå att rusta dagens elever för den värld de skall ut jobba i efter examen? Ibland känns det som om debattörer glömmer det enkla faktum.

När jag läser följande artikel i den engelska tidningen The Register så måste jag nypa mig i armen. Artikeln handlar om att DARPA som är USA:s försvars tankesmedja, har gett ett företag i uppdrag att utveckla ett ultraljudsförband. Tanken är att förbandet via ultraljud skall hindra att soldater förblöder på slagfältet.

Är målet som jag påstod förut att vi skall rusta dagens elever för ett framtida samhälle med sådana tillämpningar så handlar kanske inte skoldebatten om betygens vara eller icke-vara.