söndag 15 februari 2009

Rationella val?

Vi alla läser med jämna mellanrum olika undersökningar som försöker mäta kvalitén i den svenska skolan. Många av dem kan tolkas som om det står illa till med den svenska skolan. Jag har en kompis som brukar ta upp detta när vi debatterar utbildning över några glas öl. Ibland ställer jag den kanske lite elaka frågan om dessa undersökningar mäter rätt saker? Det kan ju faktiskt vara så att de kunskaper undersökningarna mäter kommer att bli helt ointressanta i den arbetsmarknad dagens elever kommer ut i!

För ett litet tag sedan såg jag en video av Dr. Michael Wesch en nytänkande lärare på Kansas State University, som för övrigt fick utmärkelsen Outstanding Doctoral and Research Universities Professor. Videon var en inspelning från ett tal han höll Kongress biblioteket. Talet är på nästan en timme och det är speciellt en passage som jag har funderat en del på. Han ställer några frågor till sina studenter bland annat hur många av dem som tycke det är roligt att gå på collage, mindre än hälften tycker det. Därefter ställer han fråga hur många som tycker det är roligt att lära sig nya saker. Alla tycker det är roligt!

Det fick han att reflektera över den mängd olika saker bland annat vilka fel han lärarkollegor måste göra för att döda den lusten att lära. Det som fick igång mig är titeln på detta inlägg "Rationella val". Tänk om de är så att resultaten av dessa undersökningar saknar egentligen betydelse för att kunskaperna som mäts kommer inte att ha betydelse i den arbetsmarknade som dagens elever kommer ut i? Det är då jag ställer den elaka frågan; tänk om eleverna känner till detta faktum och gör ett rationellt val?

Inga kommentarer: