fredag 27 februari 2009

Världsproblemen är lösta!

Ja, ni vet hur det är man sitter med en kompis på en pub eller restaurang. Framåt stängningsdags sitter man och löser det ena världsproblemet efter det andra. Pär, som är namnet på min kompis, och jag hade många kanonbra lösningar på hur skolan skulle bli bättre på IT. Av någon för mig okänd anledning har jag svårt att minnas vilka dessa var?

Pär berättade en god tid innan stägningsdags att han hade gjort något som jag tycker fler skulle göra. Hans äldsta dotter skulle lämna in en läxa, en sammanställning av något slag. Hon tyckte inte det var så roligt att sitta och skriva detta för hand. Pär som är lite slug visade henne då hur PowerPoint fungerar och dottern blev givetvis eld och lågor. Hon försvann in på sitt rum och en timme senare visade hon sin pappa en kanonfin redovisning i PowerPoint.

Det är nu Pärs slughet kommer. Han sa till sin dotter att istället för att lämna in sin redovisning så skulle hon mejla PowerPoint-presentationen till sin pedagog. Varken Pär eller hans dotter har fått någon form av reaktion från den ansvariga pedagogen.

Det är nu jag funderar vidare, tänk om vi alla frustrerade föräldrar som gnäller på skolans torftiga IT-miljö hade gjort likadant som min vän Pär och hans dotter? Hade tredjedel eller en "bara" en fjärdedel på varannan skola gjort likadant hade pedagoger, skolledning och även politiker tvingats till förändring. Det är jag fullständigt övertygad om.

Vad väntar vi på? :)

3 kommentarer:

Lars Blixt sa...

Japp vad väntar vi på. IT löser inte ensamt problemet med en dålig skola men kan defenitivt fungera som en katalysator. Nu ska jag försöka hitta en manual på någon av mina externa hårddiskar....

Öpedagogen sa...

DEt är vi lärare som måste inse att IT är här för att stanna. Om vi bara öppnar upp vår nyfikenhet och lust kring IT kan vi inte motstå det intressanta och utvecklande som ITanvändet innebär för skolan.

Vi måste också vara väl insatta i vad man kan göra i cyberspace och i alla program som finns - först då inser vi värdet i det.

Och kan vi inte kan vi bara fråga eleverna - FÖR DE KAN!!!

Mats sa...

och det är där knäckfrågan finns; hur får vi majoriteten av pedagogerna att upptäcka möjligheterna med IT?
Kanske ett svar finns i Will Richardsons senaste inlägg på sin blogg? Han föreslår en individuell utvecklingsplan för varje pedagog.