torsdag 2 april 2009

Mamma jag behöver en iPhone för att göra läxorna!

Rubriken på detta inlägg är taget från en artikel på New York Times. Barn idag tycker ju det är självklart med mobiler. De ser de som en rättighet att vi föräldrar skall förse de med en. Enligt artikeln så kommer även skolan snart att förvänta sig att vi som föräldrar skall se till att våra barn har om inte en iPhone så en avancerad mobil.

Bakgrunden är att mobilen och speciellt iPhonen inte är något man ringer med utan är en kunskapsplattform där man kör program och följaktligen en massa tjänster. Personligen tror jag att det är dags att glömma de sk Netbooks i och med att våra mobiler blir alltmer avancerade. Jag skrev faktiskt om detta i min årskrönika. ;)

Den 17 mars presenterade Apple sin nästa version av Operativsystemet till iPhone. När jag såg presentationen insåg att Apple kommer att utveckla plattformen ytterligare med möjlighet till många nya tjänster. Vilket kan innebära att iPhone och iPod Touch håller på att bli den dominerande mobila plattformen. Något Mark Siegal från O´Reilly även uppmärksammade. Han jämförde med när datorn var ung. Då fick var och en konstruera sin egen hårdvara. Men allteftersom datorn mognade som plattform så räckte det utveckla mjukvara. Med det så kunde företag som Microsoft växa.

Mark tror, precis som jag, att med detta nya system till iPhone så är mobilmarknaden på väg att mogna såsom datorn gjorde. Men behöver inte som utvecklare utveckla sin egen hårdvara eller grundapplikation. Det är "bara" att utveckla på en mogen plattform. Denna gång en mobilplattform som folk har med sig ÖVERALLT och där man STÄNDIGT är uppkopplad mot nätet.

Om utveckling är på väg åt det hållet, vilket jag tror. Kommer detta att påverka hela utbildningssystemet. Ännu mer än vad datorn har gjort hittills.

Men mer om det i mitt nästa inlägg på denna blogg. ;)

4 kommentarer:

joha88 sa...

Där sa du verkligen något som jag håller med fullt och fast.
Netbooks nej - iPhone ja eller i alla fall en avancerad mobil med surfmöjligheter. Web 2.0 är redan full med applikationer så man klarar sig långt och det gratis.
Se även mitt inlägg om samma sak här http://ikt-pedagog.blogspot.com/2009/03/vad-hander-nar-alla-studenter-har.html
och här
http://ikt-pedagog.blogspot.com/2008/11/den-mobila-webben-kommer-att-frndra-vrt.html

Det är verkligen dags att vi i skolan inser vilka resurser eleverna bär om kring och utnytkjar dessa!

Mats sa...

Attans du har även läst och skrivit om ACU.

Lena Carlsson sa...

Ja, det är intressant det här!
I december träffade jag en lärare, från en japansk skola, som är med i samma nätverk som jag. När vi pratades vid och han visade filmer och bilder från sin skola, noterade jag att de låg långt framme vad det gällde att använda sig av handhållna enheter i sin undervisning.
Redan de riktigt små barnen hade iPhones, eller liknande, där de hade tillgång till japanska skrifttecken med uttal, som den här läraren programmerat in åt dem. På det sättet kunde de ha med sig sitt "skriftteckenbibliotek" hela tiden och lära sig läsa och skriva fortare.
Föräldrarna krävde dessutom att skolan skulle ligga långt framme i sin användning av tekniska hjälpmedel...

Mats sa...

Det du skriver Lena är precis vad jag har tänkt utveckla lite i nästa inlägg som kommer snart.