torsdag 3 september 2009

En-till en förlegad?

Det skrivs en del om de olika ett-till ett projekten inom skolvärlden. De som är längst fram är väl Falkenbergs kommun. Målet med projektet är;

Projektet har som mål att öka kvaliteten på utbildningen i kommunens skolor, utveckla nya metoder och arbetsformer, öka lusten att lära hos såväl elever som pedagoger samt öka elevernas måluppfyllelse och resultat.


Vad jag har läst på olika ställen så verkar det som om de nått en bit på vägen. Alltfler röster höjs för att andra kommuner, kanske rent av en nationell satsning skall göras. Men som ni förstår av rubriken är jag lite tveksam.

Målet med allt arbete i skolan måste vara att rusta eleverna för den framtida arbetsmarknad som de till slut skall ut i. Läser man då artiklar som t.ex Idg.se om att försäljningen av så kallade smarta telefoner dvs modeller som iPhone, Blackberry kommer att gå om försäljningen av datorer redan 2011. Funderar jag på om det inte vore bättre att använda sådana enheter i undervisningen.

Du får en apparat som klarar nästan allt som en dator gör till en lägre kostnad. Samtliga kostnader är lägre inköp, support, kostnad för program osv. Dessutom så kan man ta med enheterna där ingen dator kan vara.

Frågan jag ställer mig är då varför finns det ingen "Falkenberg" inom mobila enheter i Sverige som gör en sådan satsning?

2 kommentarer:

joha88 sa...

Har varit innne på den tanken ett tag. Kostnaderna är ungefär de samma på en tre års period. Telefon-dator men precis som du säger som nästan kan gör det en dator kan. Jepp kanske skall vi inte tänka så statiskt det en eller det andra.
Datorn tidigt i skolan och telefonen när de blivit större?
Det finns ju universitet i USA där alla får en iPhone. Ja kanske...
Men å andra sidan finns det idag undersökningar som visar på ökat antal cancerfall med mobiler...

Mats sa...

Du har rätt att man inte alltid skall tänka antingen eller men som du vet när man skriver inlägg så måste man förenkla! ;)