tisdag 17 november 2009

Tekniken ersätter skolan

Att skolan kommer att förändras med all den nya tekniken som som skapas nu vi väl alla överens om? Men jag undrar ibland om vi är riktigt överens om hur mycket. Debatten idag handlar om datorn som instrument måste in i skolan. Elever och pedagoger måste få i stort sett obegränsad tillgång till datoter. Därför pratas det en del om ett-til-ett projekt dvs varje elev och lärare får en egen dator. Det refereras ofta till de orter och skolor som kört sådana projekt ett tag. Man pratar om hur det pedagogiska arbetet har förändrats.

Visst är det viktigt att ge de som verkar i systemet tillgång till datorer. Samtidigt så handlar den nya tekniken och dess intåg om så mycket mer. Att ge var och en en dator är bara en början på en liten del av de stora förändringar som kommer. Dessa förändringar kommer att bli betydligt större än de som vi har sett och ibland anar. Jag är övertygad om att inom kanske bara några år kommer skolan att var så förändrad att vi idag inte kommer att känna igen oss. Mycket av de som görs idag kommer att försvinna och ersättas av något annat. Nu vore det kanon om jag kunde beskriva dessa förändringar i detalj eller åtminstone lite mer än bara övergripande. Det är här jag stöter på ett problem för jag vet inte vad detta nya är eller hur det kommer att se ut. Egentligen tror jag att ingen av oss vet men att de kommer det är jag övertygad om.

Ibland har man tur och läser ett blogginlägg eller en artikel som pekar lite på hur en sådan förändring kan gestalta sig. De ger en ögonblicksbild på ett tänkbart användningsområde som visar lite på hur radikalt annorlunda tekniken kan användas i t.ex pedagogiska situationer. Jag har haft turen att ramla över två sådana artiklar nyligen.

Det första är från Google och dess tjänst Translate för er som inte känner till den så kan den översätta text och faktiskt hela dokument mellan över 50 språk. Översättningarna kanske inte är klockrena alltid men som en bas för vidare bearbetning funkar de bra. Man får heller inte glömma att tjänsten blir bättre hela tiden. Den lär sig av oss som användare och den kommer att lära sig snabbt. Helt enkelt för att så många använder den. Google filar på denna tjänst precis som alla andra av Google-tjänster. De informerade i veckan att man kan få översättningen uppläst för sig. När jag läste det var jag glad att jag inte jobbade på Hermods eller något annat företag som var inom samma bransch. Google erbjuder ju gratis vad de tar betalt för. Det kommer inte ta lång tid innan någon språkintresserad lägger upp lektioner i Google Docs som sedan kopplas till translate och vips har du gratis språkkurser. Kurser som användarna tillsammans kommer att förbättra som man idag gör med Wikipedia.

Det andra exemplet är att Nasa lanserat ett spel på nätet "Be a Martian". Lite förenklat går spelet ut på att man skall sortera de tusentals bilder olika sonder har tagit av planetens Mars yta. De barn som deltar får poäng och andra saker i spelet. Nasa kommer att få bilderna organiserade och får en komplett bild på Mars yta. Jag önskar att det sådan spel hade funnits när jag var barn för hur roligt hade det inte varit? Dessutom så lär man sig mycket om planeten Mars.

Dessa två exempel tycker jag visar hur man på ett helt annat sätt kan använda tekniken. Vem hade kunnat ana att man skulle kunna använda tekniken på ett sådant sätt? Dessa två exempel är bara två tidiga, opolerade. Snart kommer det fler som hela tiden blir bättre och mer sofistikerade. Samtliga av dessa nya tjänster kommer att leva på webben utanför dagens pedagogiska system. Det som jag funderar över är när någon av alla dessa briljanta människor som konstruerar dessa tjänster kommer att ta steget fullt ut och binda samman dem. Då kommer vi att ha en helt ny skola. Den skola som vi inte kommer att känna igen.

Inga kommentarer: