fredag 27 februari 2009

Världsproblemen är lösta!

Ja, ni vet hur det är man sitter med en kompis på en pub eller restaurang. Framåt stängningsdags sitter man och löser det ena världsproblemet efter det andra. Pär, som är namnet på min kompis, och jag hade många kanonbra lösningar på hur skolan skulle bli bättre på IT. Av någon för mig okänd anledning har jag svårt att minnas vilka dessa var?

Pär berättade en god tid innan stägningsdags att han hade gjort något som jag tycker fler skulle göra. Hans äldsta dotter skulle lämna in en läxa, en sammanställning av något slag. Hon tyckte inte det var så roligt att sitta och skriva detta för hand. Pär som är lite slug visade henne då hur PowerPoint fungerar och dottern blev givetvis eld och lågor. Hon försvann in på sitt rum och en timme senare visade hon sin pappa en kanonfin redovisning i PowerPoint.

Det är nu Pärs slughet kommer. Han sa till sin dotter att istället för att lämna in sin redovisning så skulle hon mejla PowerPoint-presentationen till sin pedagog. Varken Pär eller hans dotter har fått någon form av reaktion från den ansvariga pedagogen.

Det är nu jag funderar vidare, tänk om vi alla frustrerade föräldrar som gnäller på skolans torftiga IT-miljö hade gjort likadant som min vän Pär och hans dotter? Hade tredjedel eller en "bara" en fjärdedel på varannan skola gjort likadant hade pedagoger, skolledning och även politiker tvingats till förändring. Det är jag fullständigt övertygad om.

Vad väntar vi på? :)

söndag 15 februari 2009

Rationella val?

Vi alla läser med jämna mellanrum olika undersökningar som försöker mäta kvalitén i den svenska skolan. Många av dem kan tolkas som om det står illa till med den svenska skolan. Jag har en kompis som brukar ta upp detta när vi debatterar utbildning över några glas öl. Ibland ställer jag den kanske lite elaka frågan om dessa undersökningar mäter rätt saker? Det kan ju faktiskt vara så att de kunskaper undersökningarna mäter kommer att bli helt ointressanta i den arbetsmarknad dagens elever kommer ut i!

För ett litet tag sedan såg jag en video av Dr. Michael Wesch en nytänkande lärare på Kansas State University, som för övrigt fick utmärkelsen Outstanding Doctoral and Research Universities Professor. Videon var en inspelning från ett tal han höll Kongress biblioteket. Talet är på nästan en timme och det är speciellt en passage som jag har funderat en del på. Han ställer några frågor till sina studenter bland annat hur många av dem som tycke det är roligt att gå på collage, mindre än hälften tycker det. Därefter ställer han fråga hur många som tycker det är roligt att lära sig nya saker. Alla tycker det är roligt!

Det fick han att reflektera över den mängd olika saker bland annat vilka fel han lärarkollegor måste göra för att döda den lusten att lära. Det som fick igång mig är titeln på detta inlägg "Rationella val". Tänk om de är så att resultaten av dessa undersökningar saknar egentligen betydelse för att kunskaperna som mäts kommer inte att ha betydelse i den arbetsmarknade som dagens elever kommer ut i? Det är då jag ställer den elaka frågan; tänk om eleverna känner till detta faktum och gör ett rationellt val?

måndag 9 februari 2009

Händer inget?

Jag vill börja med att förklara för mina läsare att orsaken till mitt långa uppehåll beror på ett nytt jobb med många nya arbetsuppgifter.

Under min "lediga tid" på till och från jobbet har jag funderat på varför det känns som om debatten om utbildning och nya medier har stannat av. Ett skäl kan ju vara att nu handlar inte så mycket om snack utan med om att jobba fram lösningar. Men en del av mig funderar på Troed Troedsson och hans prat om paradigm skiften. Ett begrepp som infördes av Thomas Kuhn som innebär ett totalt byte av ett vetenskapligt tankemönster.

Tänk om det är så att många av oss som är intresserade av hur man kan använda den nya tekniken i utbildningen är så fast i det gamla tänket att vi totalt missar det nya som kommer från ett håll vi inte ens ser idag!!?