måndag 27 april 2009

Omvärldsbevakning

Jag är en av dom som följer säkert hundra olika bloggar, andras delade objekt i Google Reader och bokmärken i Delicious. Ibland känns de som man deltar i ett kollektivt medvetande för tankar och idéer som dyker upp i mitt huvud dyker nästan samtidigt upp på någon annans blogg. Webbrådigaren Fredrik Wackå. Tog upp egentligen ämnet för detta inlägg i sin blogg. Han skrev följande;

Webben bortom webbplatsen. Vi är redan förbi den tid då ett webbansvar innebar ett ansvar för en avgränsad webbplats på en specifik domän.

Den som tar ansvar för sin organisations eller sitt företags webbkommunikation ser i dag den egna webbplatsen som en utgångspunkt. Som en källa. Men den inser också att folk tillbringar oändligt mycket mer tid på andra webbplatser — av vilka många är möjliga för organisationen eller företaget att också engagera sig på.

Det finns helt enkelt inga goda argument mot att då göra det.

Vi lever i en värld där alltmer vad som skrivs om oss och vår organisation finns någon annanstans. Man kan inte längre som pedagog och skolledare nöja sig med att endast uppdatera sin egen enhets webbsida och kommunicera med föräldrar via sin officiella e-post. Vill man verkligen veta vad som skrivs om skolan och dess personal måste man besöka andra webbplatser.

Bryr man sig bara om sin egen webbplats riskerar man att helt plötsligt utan att förstå det stå utan elever och pedagoger!

måndag 20 april 2009

Transparens

Jag har nämnt det några gånger att kommentarer från er läsare ställer till det ibland. Självklart är det på skämt för kommentarerna gör att jag tänker i nya banor eller får fundera igenom noga varför jag tycker som jag gör.

Efter mitt förra inlägg på bloggen så fick jag en kommentar från min kompis Pär. Han pekade på en konsekvens av att lärare och elever Twittrade. Alla andra kan ju se vad som händer i klassrummet. Vilket innebär att läraryrket inte kan vara "hemligt" längre. Till skillnad från förr då i princip ingen förutom läraren och eleverna kände till vad som hände i klassrummet.

Det är nog en effekt av att använda modern teknik i klassrummen som man ofta kanske inte tänker på; att transparensen ökar. Jag gjorde en liknande reflektion när min fru var med om att införa Schoolsoft på en skola. Schoolsoft är ett av många IUP (Inviduellt Utvecklings Portfölj) program. Det som slog mig nästan direkt när hon demonstrerade programmet var att skolledningen och andra intressenter kunde på ett helt annat sätt följa vad som händer i klassrummet. Man kan se över tiden hur väl en elevs utveckling går och om pedagogen kan möta elevens behov. Alltså ännu ett ett exempel på hur tekniken gör läraryrket mindre "hemligt".

Undrar hur många pedagoger, skolledare, elever och föräldrar ser den aspekten när ny teknik införs i skolan?

Nästa inlägg kommer att handla om omvärldsbevakning. Jag lovar!

måndag 13 april 2009

Backchannels

Jag lärde mig från de två sista inläggen på denna bloggen att man inte kan gå och fundera för länge på sina inlägg. Då hinner någon annan mellan och skriver om det man har tänkt på. Därför kommer detta inlägg tätt på de de två tidigare.

Rubriken på detta inlägg är taget från ett begrepp som kommer från konferensvärlden. Begreppet beskriver den elektroniskakonversation som pågår samtidigt mellan åhörarna när en föreläsare håller sitt föredrag. Ett av de vanligaste sätten detta sker på är under tiden talaren pratar sitter åhörarna och kommenterar vad som sägs via Twitter.

Nyligen läste jag på nätet, minns inte var tyvärr, att man publicerade denna konversation tillsammans med ett utdrag av presentationen. Konversationen bedömdes vara minst lika intressant som själva presentationen.

Jag funderade på om detta kunde vara ett arbetssätt som kunde användas i pedagogiska miljöer? Då ramlade jag över följande artikel om hur en professor Cole W. Camplese från Pennsylvania State University uppmuntrade sina studenter att Twittra under tiden han föreläste.

Det låter som ett recept för kaos men han fann att studenterna började lägga upp länkar till relevant material, reflektioner på vad föreläsningen innebär och i vissa fall så uppmuntrade andra studenter de blyga som inte vågade ställa frågor till att faktiskt ställa dem. Syftet med experimentet var att engagera eleverna i sitt lärande och bryta den gamla klassundervisningen. Själv tyckte han att det funkade och skall prova igen till nästa kurs.

När vågar någon svensk pedagog göra något liknande?

Nästa inlägg omvärldsbevakning

torsdag 9 april 2009

iPhone som läromedel

Det är nästan alltid roligt att få respons på mina inlägg i denna bloggen men ibland tänker man attans. Speciellt när Jonas i sin kommentar berättade om ett inlägg han hade gjort i sin blogg. Han berättar om Abilene Christian University (ACU)och hur de har gett varje elev en iPhone. Istället för en bärbar dator. Detta har revolutionerat föreläsningar och en mängd andra saker men läs mer på länken till inlägget ovan!

När nästa kommentar dök upp, denna gång från Lena Carlsson, tänkte jag vad mer kan hon berättar som gör det ännu omöjligare att fortsätta med min ursprungliga tanke på ett inlägg? Men det visade sig tvärtom! Hon skrev om något som jag faktiskt kunde utveckla och egentligen låg i linje med vad jag tänkt skriva om. Tack Lena!

Hon skrev i sin kommentar:
"I december träffade jag en lärare, från en japansk skola, som är med i samma nätverk som jag. När vi pratades vid och han visade filmer och bilder från sin skola, noterade jag att de låg långt framme vad det gällde att använda sig av handhållna enheter i sin undervisning.
Redan de riktigt små barnen hade iPhones, eller liknande, där de hade tillgång till japanska skrifttecken med uttal, som den här läraren programmerat in åt dem. På det sättet kunde de ha med sig sitt "skriftteckenbibliotek" hela tiden och lära sig läsa och skriva fortare."

Att iPhone är så mycket mer än en telefone upptäcker man snart när man själv har en. Jag använder min till att kolla mejl, Twittra, kolla Facebook, Linkedin och MySpace, spela Wolfenstein och andra spel, läsa böcker, surfa, titta på videos, lyssna på musik och podcasts SAMT ibland ringer jag faktiskt ett och annat telefonsamtal.

iPhone håller alltså på att bli DEN mobila uppkopplade enheter som kan köra i princip alla program och tjänster. Glöm nu inte heller att en iPod Touch kan nästan allt som iPhone kan och den kostar under två tusen kronor i handeln. Jag är övertygad om att vi bara har sett början i utvecklingspotential av iPhone/iPod Touch. När Apple släpper OS 3.0 i sommar så innebär det att applikationer som Lena ger exenpel på kan kommunicera direkt med annan hårdvara via dock-kontakten i botten på enheten och skicka informationen vidare. Föreställ dig en mikrofon eller en penna som matade in allt som skrevs på vanligt papper importerades in i iPhonen. Sedan sparades allt så man kunde se hur eleven utvecklades och föräldrarna kunde få information löpande via mejl, hemsida eller SMS?
Allt i en enhet som ryms i din ficka!

Nästa inlägg kommer att ha rubriken backchannel.

torsdag 2 april 2009

Mamma jag behöver en iPhone för att göra läxorna!

Rubriken på detta inlägg är taget från en artikel på New York Times. Barn idag tycker ju det är självklart med mobiler. De ser de som en rättighet att vi föräldrar skall förse de med en. Enligt artikeln så kommer även skolan snart att förvänta sig att vi som föräldrar skall se till att våra barn har om inte en iPhone så en avancerad mobil.

Bakgrunden är att mobilen och speciellt iPhonen inte är något man ringer med utan är en kunskapsplattform där man kör program och följaktligen en massa tjänster. Personligen tror jag att det är dags att glömma de sk Netbooks i och med att våra mobiler blir alltmer avancerade. Jag skrev faktiskt om detta i min årskrönika. ;)

Den 17 mars presenterade Apple sin nästa version av Operativsystemet till iPhone. När jag såg presentationen insåg att Apple kommer att utveckla plattformen ytterligare med möjlighet till många nya tjänster. Vilket kan innebära att iPhone och iPod Touch håller på att bli den dominerande mobila plattformen. Något Mark Siegal från O´Reilly även uppmärksammade. Han jämförde med när datorn var ung. Då fick var och en konstruera sin egen hårdvara. Men allteftersom datorn mognade som plattform så räckte det utveckla mjukvara. Med det så kunde företag som Microsoft växa.

Mark tror, precis som jag, att med detta nya system till iPhone så är mobilmarknaden på väg att mogna såsom datorn gjorde. Men behöver inte som utvecklare utveckla sin egen hårdvara eller grundapplikation. Det är "bara" att utveckla på en mogen plattform. Denna gång en mobilplattform som folk har med sig ÖVERALLT och där man STÄNDIGT är uppkopplad mot nätet.

Om utveckling är på väg åt det hållet, vilket jag tror. Kommer detta att påverka hela utbildningssystemet. Ännu mer än vad datorn har gjort hittills.

Men mer om det i mitt nästa inlägg på denna blogg. ;)