måndag 7 juni 2010

Lärarna som plattform del två

Jag skrev i mitt förra inlägg om att lärarna måste jobba mer som hackers. Det måste vara en merit även hos pedagogerna att bryta mönster och göra nya saker. Vi måste vidare sätta upp hela systemet så att detta uppmuntras.

Det föregående inlägget och detta är en del av min ambition att hitta definitioner på att vi skall se hela utbildningssystemet som en plattform och inte som ett löpande band.

Därför var det kul att se på en tal från den engelska gurun Ken Robinson som nyligen var på TED-Talk. Där han pratar om hur skolan måste uppmuntra kreativitet och våra barn måste kunna många olika saker. Han utvecklade sitt resonemang i en artikel på CNN hur skolan inte får vara som en snabbmats-kedja med standardiserade processer. Vi går ju mot samma betyg, samma tester osv osv över hela landet. Allt för att mäta kunskap som antagligen inte kommer att vara relevant i morgondagens skola.

Han påpekar i artikeln att Michelinguiden lyckas skapa en standard med fantastisk kvalité. Detta utan noggrant utskrivna instruktioner på hur kvalitén skall mätas! Kan man det med en sådan komplicerad process som att bedöma och driva resturanger borde det väl även att göra något liknande med skolor eller hur?

Istället för att som idag satsa på standardiserade tester och strömlinjeformade betyg borde vi satsa på mångfald och kvalité eller hur?

Inga kommentarer: