söndag 25 juli 2010

Datorn kan mycket mer

Efter att ha skrivit mitt förra inlägg om hur en pedagog fortfarande ser datorn som ett verktyg man använder vid sidan om och inte i den riktiga undervisningen så funderade jag lite till. Det var nämligen en sak till som gick upp för mig efter det inlägget.

Hon ser datorn som en mer eller mindre avancerad räknedosa eller skrivmaskin, som jag nämnde i det förra inlägget. Datorn, enligt henne, är bra att hjälpa eleverna med enkla uppgifter som att lära sig enkel mattematik. Det hon har missat är hur snabbt utvecklingen har gått när det gäller komplexiteten i dataprogrammen. Programmen som för några år sedan som mest kunde hjälpa dig med att skriva eller sätta upp en budget kan så mycket mer idag.

Dataprogrammen av idag har blivit smartare och hjälper oss människor på en helt annan nivå. Nu finns det program som hjälper och vi vissa fall tar beslut som ingen människa skulle kunna. Datorer sitter alltså inte längre bara och räknar ut plus och minus för en organisation. De är med och stöder ekonomiska samt strategiska beslut.

Ett annat exempel är spel som World of Warcraft. De är inte bara spel längre. De innehåller alltmer komplicerade instruktioner som gör spelet mer utmanande för spelarna. Det har till och med visat sig att spelar du exempelvis World of Warcraft blir du en bättre ledare.

Denna utveckling av dataprogrammen kommer även att förändra det pedagogiska arbetet. Datorn kommer snart inte bara vara ett stöd för att lära sig multiplikationstabellen. Den kommer att hjälpa eleverna att förstå mycket mer komplicerade uppgifter.

Dagens lärare får se upp för inser de inte snart att datorn kan göra mycket av deras arbete så kommer de att bli ersatta. Det gäller alltså att utveckla sin roll annars så riskerar man att ersattas av en maskin.

Inga kommentarer: