lördag 25 september 2010

Varför alla dess speciaprogram?

Jag skrev för några inlägg sedan på denna bloggen om hur tråkigt ett föräldrarmöte kan vara. Hur man som pedagog rabblar upp en massa fakta som vi som föräldrar lika gärna kunde fått på annat sätt och i vår sin takt. En sak som togs upp på mötet som jag inte nämnde var att skolan äntligen skulle använda den elektroniska IUP-plattform som hela kommunen har köpt in.

Vilken plattform som kommunen har valt är inte ämnet för detta inlägg. Det har inte har så stor betydelse, tycker jag. De flesta ser ju mer eller mindre likadana ut och löser samma uppgifter. Lösningarna har en sak gemensamt däremot och det är de kostar en hel del pengar samt de ägs av privata företag som äger alla rättigheter runt plattformen.

Samma dag som jag tittade på verktyget för första gången läste jag en artikel om att en av tre pedagoger är vänner med sina elever på Facebook. Det är då som kanske en hädisk tanke dyker upp, varför inte använda Facebook istället för dessa program som företag säljer för dyra pengar till våra kommuner?

Jag tycker det finns så många skäl att använda en redan existerande tjänst som t.ex Facebook istället för dyra specialanpassade plattformar. Den första är att de påminner faktiskt rätt mycket om varandra. En annan är att väljer vi en redan existerande tjänst som Facebook så känner alla igen sig eller hur? Ingen behöver lära sig nya konstiga menyer i en ny tjänst. Ett tredje skäl kan vara att eleverna får använda en tjänst som de sedan kommer att använda efter att ha gått ut skolan. Ett fjärde skäl är att vi som föräldrar, elever och inte minst pedagoger använder Facebook varje dag redan. Ingen av oss behöver lära oss nya lösenord, användarnamn och webbadresser för att se vad som händer med våra barn i skolan varje dag. Sist men egentligen minst viktig, Facebook kostar inget alls för skolan som kan lägga pengarna på något annat.

Så varför vågar ingen skolchef eller pedagog prova?

3 kommentarer:

LoveCat sa...

Njaaaa, det finns väl ett eller annat skäl att inte använda just Facebook då, med tanke på att integritet och så. Visst kan du ha slutna rum i Fejan, men när du kryssat i avtalet har du ju i princip sålt din själ och all rätt till privatliv - vad säger att inte information kan komma att hamna i princip var som helst.... (ja, jag är med i FB, men är oerhört noga med vad jag lägger upp!)

Dock håller jag med i princip. Det är så lätt att bygga in sig i dyra och snabbt omoderna system som sedan blir svåra att tråckla sig ur, och som aBSOLUT inte pratar med varandra. Och system som funkar för grundskolan funkar sedan inte på gymnasiet, vissa baserar sig på en kvantifierad kunskapssyn, andra på funktioner som inte är realistiska att använda i skolan.

Nä, redan existerande teknik och funktioner gratis på nätet skulle väl funka lika bra som något dyrt och eländig - en blogg, öppen för eleven, elevens familj och lärarna kring eleven? Eller en egen hemsida på skolans server, skyddad med login som eleven kan bygga upp efter hand, lägga upp texter och material på....

Mats sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mats sa...

Nu var bara Facebook ett exempel på tjänster som skolan kan använde. Fördelen med just den tjänsten är ju att den redan används av elever och lärare. Du själv ger andra exempel som jag valde att inte skriva om i detta inlägget. ;)