måndag 11 oktober 2010

Andra tar skolan plats

I mina två senaste inlägg har skrivit om hur speciell skolan anser sig vara. I det första funderade jag lite varför skolan många gånger envisas med att använda specialutvecklade program. Frågan jag ställde mig var; varför inte använda de tusentals program och tjänster som redan finns på Internet? Det är ju program som pedagoger och elever redan använder och kan. Det andra inlägget funderade jag lite över att valet av specialprogram kanske är ett resultat av att hela skolan som organisation tycker den är speciell med speciella krav.

Dagens inlägg spinner lite vidare på de två tidigare inläggen. Denna gång handlar det däremot inte om hur speciell skolan anser sig vara. Denna gång handlar det istället om att det finns aktörer som tar plats i skolans värld och gör saker som skolan själv egentligen borde göra.

Idén till detta inlägg fick när jag såg att MTV lanserade en App som heter "Over the line" till iPhone där man som elev kan beskriva händelser där man har varit osäker på om det varit mobbning eller inte. Andra användare kan sedan rösta om man verkligen har blivit utsatt för mobbning och diskutera situationen. Det MTV hoppas är att eleverna själva skall reflektera över hur man behandlar varandra och på så sätt minska mobbningen. Den uppgift som Appen löser är ju egentligen en väldigt viktigt uppgift för skolan men uppenbarligen är det många utanför skolan som inte tycker att man löser det speciellt bra.

När en sådan tjänst uppstår och används borde skolor, egentligen hela utbildningssystemet, ta sig en rejäl funderare för vilken annan viktig uppgift som kan komma att "outsourcas"? Och om alltfler uppgifter tas över av andra, vilka blir då kvar för dagens skola? Kan det gå så långt att dagens skolan till slut inte har några uppgifter kvar och tynar helt enkelt bort?

Inga kommentarer: