tisdag 16 november 2010

Digitala medier är inte bara PC:n

Läste ett inlägg på Skolverkets blogg IT för pedagoger. Hur pedagoger i förskolan använde en interaktiv skrivtavla istället för att som vanligt använda datorer med spel på. Studien är extra intressant med tanke på att det är yngsta barnen dvs 1-2 åringarna som tillsammans med pedagogerna använder tavlan. För man gör det tillsammans något Sara Hvit som leder studien betonar;

– De kan själva välja bilder och välja vad som är i fokus på bilderna. Det är inte en vuxen som gör valet.

När hon beskriver vad hon studerar så verkar det som om barnen tillsammans med pedagogerna lär sig verktyget och hur man skall använda det. Samtidigt så utvecklas barnens språk. Allt utan en dator i konventionell mening.

Artikeln visar hur man i skolan inte skall låsa sig fast vid att digitala pedagogiska redskap alltid innebär en PC och kanske ibland en projektor att visa vad man gör på datorn. Digitala medier kan vara något mycket mer. Vi behöver inte längre använda ett tangentbord för att kommunicera och använda digitala redskap.

Interaktiva skrivtavlor är bara ett av många nya sätt på hur vi kan jobba med digitala redskap. Ett annat exempel är de handkontrollerna till XBOX 360 som kallas Kinetic. Där man med hjälp av en kamera på spelkonsolen styr spel med sin egen kropp och gester. Dessa nya handkontroller borde väl fantastiska nya pedagogiska redskap?

Det är inte bara enklare och roliga för våra barn att använda dessa nya och annorlunda andra digitala redskap som inte kräver tangentbord och en skärm. Vår interaktion med våra digitala assistenter i olika former kommer alltmer att handla om att prata med dem, att visa genom gester eller på andra sätt som vi inte kan föreställa oss idag.

Alltså genom att man idag i skolan använder digitala redskap som inte är en dator på ett skrivbord så ger man våra barn kunskaper för den verklighet det skall ut i senare.

6 kommentarer:

@collentine sa...

http://2022.nu/2010/07/22/gestikulerande-manniskor/

Om att använda teknik på annat sätt än enbart mus o tangenbord

Mats sa...

Me like! :)

LoveCat sa...

...och allt man gör tillsammans utvecklar!
Det är sant att digitala medier inte bara är datorn, PC eller Mac eller vilket som, och det är yttermera sant, att om man lämnar barn ensamma framför datorn, eller med tv-spelet sker en högst begränsad utveckling (kommer inte ihåg vilken studie) men om man däremot spelar tillsammans, eller löser problem tillsammans, och kommunicerar med andra under tiden får man mervärde - både i form av språklig utveckling, men också en ökad kreativitet och mångsidighet i problemlösningen, helt enkelt för att man får fler exempel på hur man kan bära sig åt!
Så alla ni pedagoger - förlita er inte på att datorn ska göra jobbet, att den nya digitala skrivtavlan ska frälsa undervisningen eller öka måluppfyllelsen! Fyll rummet kring det digitala mediet med skratt, samarbete och prat om ALLT (inte bara källkritik!)

Mats sa...

Så sant! :)

MALIN sa...

Det finns mycket man kan lära sig genom spel, men det är en rätt snårig djungel och kräver att lärarna själva känner till spelen som då kan anpassas efter varje individs behov. Jag bara drömmer om att utveckla en plattform med samlade spelupplevelser för olika behov.

http://malinstroman.wordpress.com/2010/11/21/samarbete-kramar-och-sjalvfortroende/

Mats sa...

Eller en bra sökfunktion!