tisdag 16 november 2010

Digitala medier är inte bara PC:n

Läste ett inlägg på Skolverkets blogg IT för pedagoger. Hur pedagoger i förskolan använde en interaktiv skrivtavla istället för att som vanligt använda datorer med spel på. Studien är extra intressant med tanke på att det är yngsta barnen dvs 1-2 åringarna som tillsammans med pedagogerna använder tavlan. För man gör det tillsammans något Sara Hvit som leder studien betonar;

– De kan själva välja bilder och välja vad som är i fokus på bilderna. Det är inte en vuxen som gör valet.

När hon beskriver vad hon studerar så verkar det som om barnen tillsammans med pedagogerna lär sig verktyget och hur man skall använda det. Samtidigt så utvecklas barnens språk. Allt utan en dator i konventionell mening.

Artikeln visar hur man i skolan inte skall låsa sig fast vid att digitala pedagogiska redskap alltid innebär en PC och kanske ibland en projektor att visa vad man gör på datorn. Digitala medier kan vara något mycket mer. Vi behöver inte längre använda ett tangentbord för att kommunicera och använda digitala redskap.

Interaktiva skrivtavlor är bara ett av många nya sätt på hur vi kan jobba med digitala redskap. Ett annat exempel är de handkontrollerna till XBOX 360 som kallas Kinetic. Där man med hjälp av en kamera på spelkonsolen styr spel med sin egen kropp och gester. Dessa nya handkontroller borde väl fantastiska nya pedagogiska redskap?

Det är inte bara enklare och roliga för våra barn att använda dessa nya och annorlunda andra digitala redskap som inte kräver tangentbord och en skärm. Vår interaktion med våra digitala assistenter i olika former kommer alltmer att handla om att prata med dem, att visa genom gester eller på andra sätt som vi inte kan föreställa oss idag.

Alltså genom att man idag i skolan använder digitala redskap som inte är en dator på ett skrivbord så ger man våra barn kunskaper för den verklighet det skall ut i senare.

tisdag 2 november 2010

Elevetor pitch för nya skolan?

Vat inte hur det är med er men alltför ofta när man är ute på fest eller träffar människor i olika grupper så brukar ämnet skolan dyka upp. Det kan ju kanske ha att göra med att ämnet är ett av mina stora intressen. Det är då alltid någon i gruppen som tycker att skolan av idag är för slapp, att eleverna har för lite läxor och de förstår inte varför varje elev skall ha en egen dator. När man då som jag och jag antar ni som läser denna bloggen har en annan åsikt så drar diskussionen igång.

Det är nu jag knyter ihop rubriken på detta inlägget. Diskussionen om hur skolan skall se ut för våra barn blir ju alltför ofta lite för intensiv och kortfattad. Det är inte alltid lätt att sammanfatta den bakgrund som jag baserar mina önskemål på hur skolan måste förändras. Man har ju liksom inte alltid den tiden framåt natten. Antingen för att någon annan avbryter eller för att koncentrationen inte är den högsta på den som borde lyssna. Det kan ju bero på många orsaker men ni kanske själv kan gissa när kvällen börjar bli sen på krogen. ;)

Jag känner att då skulle man behöva en elevator pitch dvs en förklaring på ungefär 30 sekunder varför en genomgripande förändring av skolan måste ske. Själv brukar jag säga något i stil med att samhället har förändrats så i grunden att skolan måste även förändras för att kunna förbereda dagens elever för morgondagens arbetsliv som kommer att se helt annorlunda ut än dagens.

Det jag undrar är om ni kära läsare har ett bättre svar än vad jag har och isåfall vad det skulle kunna vara?