torsdag 13 oktober 2011

En-till-en är bara en början

Det satsas mycket nu på så kallade en-till-en projekt dvs varje elev och lärare får en egen dator. Att det är sådana satsningar är bra är väl vi alla överens om. Det visar att man i många kommuner är beredda att satsa på skolan och ny teknik.

Samtidigt är det så mycket lättare att lägga så mycket pengar och så mycket på infrastruktur. Det enda som krävs är pengar och beprövad nätverksteknik så att alla datorer fungerar. Sedan kör man som skola eller förvaltningen lite utbildning så att alla kan använda datorerna. Det är som sagt den enkla biten.

Det svåra i IT-projekt är sällan själva tekniken. Det vet vi som har varit med om några stycken. Den stora svåra uppgiften som tar tid är sällan det. Nä, det som tar tid och där de flesta IT-projekt misslyckas är att få folk att använda dessa nya verktyg till sin fulla potential. Vilket man alltför för ofta missar faktiskt! Arbetssätten förändras inte. Utan man fortsätter i samma gamla hjulspår och har bara bytt medium. Självklart ställer då de ansvariga frågan; vart tog produktivitetsökningen vägen? Var någonstans tjänade vi pengar?

Återigen, det är jättebra att så många kommuner och skolor i Sverige satsar så mycket pengar på en-till-en lösningar för elever och lärare. Nu kommer den svåra biten däremot. Nu handlar det om att låta tiden gå. Att vara uthållig. Att vänta in pedagoger och elever så att de får den tiden att förändra sitt arbetssätt. Vi kan bara hoppas att de får den tiden. Annars så har alla dessa satsningar varit i onödan och i värsta falla vridit klockan tillbaka.

Inga kommentarer: