söndag 20 november 2011

Hur övertygar man Jan Björklund?

Jag vet att det har varit ett uppehåll här på bloggen. Inläggen kommer inte så ofta längre och det verkar inte bara var jag. Många andra har dragit ner på sitt bloggande, tycker jag mig märka. Det kan ju bero på många orsaker. En kan t.ex vara att bloggande överhuvudtaget är på nedgång. Många kanske gör som jag man Twittrar istället? Ett annat skäl kan vara att man inom skolvärlden har slutat prata om hur man skulle kunna göra och bara göra det. Alltså mindre snack om mer hockey.

För egen del handlar det nog mest om att jag har haft mycket att göra så att jag inte har hunnit helt enkelt. En annan orsak till att jag har inte gjort ett inlägg här beror på att jag har funderat en del på hur man kan förklara mitt synsätt på lärande för en sådan som vår utbildningsminister Jan Björklund. Han tycker sådana saker som betyg, ordning & reda är viktigt för skolan. Kunskap är något han också pratar mycket om.

När jag hör och ser honom tala så känns det rätt ofta som om vi har helt olika syn på världen och följaktligen helt olika syn på utbildning. Han verkar fortfarande leva i en tid där information var en bristvara. Det enda sättet att transportera information är via huvudet i folk som kallas lärare eller via dyra böcker. Jag däremot har ett helt annat synsätt. Information är inte längre en bristvara som några väl utvalda har tillgång till. Utan information finns överallt. Till för bara något år sedan så fick man gå till en dator för att få den men inte ens det behöver man längre. Numera är vi ständigt uppkopplade via våra mobiler. Det innebär att vi ständigt sköljs över av information överallt och alltid.

När informationen finns överallt och alltid handlar inte skolan längre om att en enskild lärare informerar elever om hur världen ser ut. Eleverna har tillgång till lika mycket information som läraren. Om inte mer. De kan ju oftast mer om den nya tekniken och har således tillgång till mer information än många lärare som inte känner sig så hemma bland datorer och Internet.

Läraren har alltså inte längre något informationsmonopol och det innebär ju att läraren måste förändra sin roll i grunden. Denna roll kommer att handlar mer om att tillsammans med eleverna sålla ut vilken information som är viktigt för dem, se samband och inte minst värdera vilken som kan vara trovärdig i denna enorma ström av information. Läraren går från att vara just en traditionell lärare till att bli mer av en coach som tillsammans med eleven navigerar i denna flod av information. Där ingen av dem sitter med all kunskap.

Det är nu jag funderar på hur man skall övertyga en sådan som Jan Björklund att det behövs nytänkande. Det hjälper liksom inte då att fokusera på betyg eller att förbjuda mobiltelefoner i skolan. Skolan måste vara intressant och attraktiv för dagens barn. Information och lärande av idag är ju inte längre bunden till en plats eller ens en viss tid. Den kan ju ske överallt och när som helst. Hur lockar vi dagens barn till skolan då?

Inga kommentarer: