söndag 11 december 2011

Glöm betygen!

Är det inte lite märkligt att så fort man diskuterar skolan så dyker snabbt frågan om betygen upp? Ungefär som Goodwins lag som säger att "diskussionstrådar på Usenet oavsett ämne förr eller senare leder fram till liknelser som inbegriper Hitler eller nazister." Vi får hitta ett namn på lagen "diskussioner om skolan oavsett ämne leder alltid fram till betygens vara eller icke-vara".

Själv tycker jag hela debatten är lite märklig. Vi lever i en värld som snurrar allt snabbare och gamla kunskaper snart blir inaktuella. Att vi då fortfarande tycker att betygen är viktiga och sätter sådana stort tilltro till dem, är väl lite märkligt? Jag menar stora delar av det som mättes då och bedömdes när jag eller någon annan gick i skolan är ju inaktuellt idag eller hur? Stora delar av betygens bedömningsgrunden är inte relevant längre för det jag gör. Det jag gör idag var ju inte uppfunnit när jag gick i skolan.

Mina barns betyg kommer ännu snabbare att vara en relik. Mina barn kommer ännu snabbare än jag få ta till sig ny kunskap. Förändringstakten kommer knappast att mattas av eller hur? De kommer redan under sin skolgång få uppleva genomgripande förändring. Den skolan de går igenom kommer flera gånger tvingas förändra sig i grunden. Mina barns skola kommer regelbundet och ofta tvinga sig ta till ny kunskap. Att tvingas kasta ut gammal. Dessa paradigmskiften kommer att ske flera gånger under under barnens resa genom systemet.

Blir det då inte lite konstigt att diskutera betygens vara eller icke vara? När bedömningsgrunderna blir så snart gamla och ointressanta?

Frågan jag tycke vi istället borde diskutera är hur ser vi till att våra barn har de verktyg som behövs för att navigera och må bra i denna allt mer föränderlig värld?

Inga kommentarer: