måndag 8 april 2013

Vinst eller inte? Vem bryr sig?

Är väl ingen som har kunnat undvika att märka att Socialdemokratiska partiet har haft kongress i dagarna. En av de stor frågorna på kongressen var visst om det skulle vara tillåtet att ta ut vinst när företag drev skola eller omsorg. Det finns många aspekter på denna frågan och den har som bekant debatterats mycket och länge. Inte minst på bloggar och andra digitala medier.

Själv är jag väl mest förundrar över att när skolan uppenbarligen har så många utmaningar så är det just den frågan som är viktigast att debattera för ombuden på kongressen och media. Vart har frågor som rekrytering av nya pedagoger tagit vägen? Vart har frågor som vad skall barnen ha för kunskaper när det går ut i ett arbetsliv som vi idag har svårt att föreställa oss? Hur skall vi utvärdera och kvalitetssäkra att skolan som institution gör rätt saker? Frågorna är många men vad jag kunde se så debatterades inte dessa frågor.

Men jag tycker mig se en större fråga som inte har debatterats länge. Mina barns lärare ser att barnen av idag är bättre på engelska allt tidigare. Detta beror ju på att samma barn allt tidigare börjar använda Internet och eftersom majoriteten av innehåller här är på engelska så lär de sig tidigare. Är ju till och med så att samma lärare rekommendera appar, tjänster och program som gör att barnen lär sig språket snabbare. En sak som dessa lärare kanske inte tänker på är att detta lärande med deras uppmuntrar sker utanför skolans väggar och med verktyg som skolan inte tillhandahåller.

Alltmer av våra barns kunskapsutveckling sker allt mindre på skoltid, i skolan och med skolans verktyg. Fortsätter denna utvecklingen kan det komma till en punkt där dagens utbildningsinstitutioner anses irrelevanta och kanske direkt skadliga för barnens utveckling. Sådana diskussioner finns redan i andra länder. Jag har förut skrivit om att alltfler föräldrar i USA frågar sig om det verkligen är någon idé att skicka sina barn till collage?

Alltså istället för att diskutera om ägare skall kunna ta ut vinster ur skolan samt omsorg borde vi istället debattera hur utbildningsinstitutionerna fortsätter att vara relevanta och viktiga i en snabbt föränderlig värld!


Inga kommentarer: