tisdag 18 oktober 2016

Mobil leksak eller verktyg?

Med jämna mellanrum dyker debatten upp om man skall förbjuda mobiler i klassrummen eller under hela skoltiden. Oftast efter någon enskild skola har tagit ett beslut i den riktningen.

De som applåderar sådana beslut brukar ofta argumentera efter två linjer.

Den första brukar på något sätt knyta an till deras egen skolgång. Typ när jag gick i skolan klarade vi oss utan den. En argumentationslinje som jag hoppas vi kan lämna generellt när det gäller all skoldebatt. Syftet med dagens utbildning är inte att rusta barnen för gårdagens samhälle utan för framtidens och då har sådana argument ingen bäring alls.

Den andra argumentationslinjen verkar handla om att eleverna inte skall SMS:a eller spela spel på sina mobiler. Enligt mig så visar det på en okunskap om hur dagens mobiler ser ut och vilka möjligheter det finns med den plattformen.

Egentligen är det lite konstigt att vi fortfarande kallar de mobiler eller mobiltelefoner? Att ringa eller SMS:a är bland det minsta många gör med dem och ännu mindre våra unga. Istället skall man se mobiler som en dator i fickan med massor av möjligheter att göra många, många saker med. Rätt utnyttjad så kan plattformen vara ett fantastiskt pedagogiskt verktyg som man alltid kan ha med sig. Även efter skoltid.

Min önskan hade varit att de som så träffsäkert dissar mobiler som ett pedagogiskt verktyg använd bara den som ditt enda IT-verktyg under en vecka. Jag är övertygad efter den perioden att ni kommer att inse hur mycket man kan göra med plattformen samt vilket fantastiskt verktyg det kan vara får våra unga.