Utvecklingssamtal

Jag och min fru var på en av mina döttrars utvecklingssamtal. När man har några stycken barn i olika åldrar så förvånas man alltid av hur lika samtalen är. Detta trots olika åldrar, olika stadier och sist men inte minst att det har gått några år sedan man gick på sitt första. Den ansvariga pedagogen verkar alltid följa en universell mall som man har har lärt sig från Lärarhögskolan.

Dottern som utvecklingssamtalet handlade om går i första klass och är således sju år. När man sitter i hennes klassrum så slås man även av hur likt det från när man själv gick skolan. Nu bör det tilläggas att jag är över fyrtio så det är tjugo år sedan jag lämnade utbildningssystemet som elev. Det finns visserligen EN dator i klassrummet med den verkar främst användas av pedagogen som ett administrativt verktyg.

Uppgifterna som min dotter gör lämnas fortfarande in på handskrivna papper som är är upp kopierade. När jag såg detta kunde jag inte hålla mig utan frågade varför de bara lämnade in uppgifter på det sättet? Till min förvåning så föreslog faktiskt pedagogen att ett av målen kunde bli att lämna in en uppgift via dator och min dotter kunde montera in en bild i dokumentet! Hemma chattar min dotter, mejlar sina kompisar, spelar Online-spel, söker efter filmer på Youtube och ser på TV-program på svt.se.

Skillnaden mellan vad dagens elever gör hemma och i skolan har nog aldrig varit större. Jag som förälder blir frustrerad över att teknikmognaden i skolan är så låg. Snart förstår jag inte varför mina barn skall gå till skolan. Allt material och teknik finns ju hemma! Reformerar sig skolan inte snart är jag övertygad om att kommunala- och friskolor snart står utan elever. Vi som aktiva föräldrar kommer se oss efter annan form av utbildning!

Post Author: Skribent