Datorn är social

För några dagar sedan satt jag ute en kväll på fest och njöt av den fina sommaren vi har. När man sitter på en fest så vet ni hur det är man ramlar in på olika ämnen Ett av ämnena blev faktiskt en ett-till-ett satsning som en skola gör. Skolan kommer till hösten att satsa på att förse sina elever med egna bärbara datorer.

Under diskussionen visade det sig att av de jag satt vid sidan om var pedagog på skolan i fråga och var lite lätt skeptiskt till satsningen. När jag framförde min åsikt att en sådan satsning är det minsta man skulle göra frågade hon faktiskt varför jag tyckte så? Min förklaring var och är väldigt enkel nämligen att den arbetsplats som mina barn skall ut i en gång i framtiden kommer att innehålla många datorer. Skall skolan på något sätt förbereda mina barn för denna miljön så måste även skolan har en bra tillgång till det viktigaste redskapet i deras framtida arbete.

När vi fortsatte diskussionen så insåg att hon inte såg datorn som ett viktigt redskap i sin undervisning. Hon refererade hela tiden till undervisning och sedan datorn som ett hjälpmedel vid sidan om. Alltså hon som pedagog såg inte datorn som ett naturligt pedagogiskt verktyg. Visst det var bra på vissa väldigt begränsade saker men inte för “riktig” undervisning.

Att göra skillnad på datorn och annat som vi gör känns konstigt och konstruerat för mig. När jag jobbar så är datorn ett självklart redskap och en naturlig del av mitt arbete. Mina barn och jag tror väldigt få andra barn gör den skillnaden.

Det var den första skillnaden jag såg i vårt sätt att se på datorn och vad den gör.
Den andra var att hon på ett eller annat sätt såg datorn som ett redskap där man löser uppgifter, lär sig multiplikations-tabeller t.ex. Denna pedagog ser alltså datorn som en enkel maskin som kan lär ut enkla saker. Hon har missat att datorn idag inte är en förvuxen skrivmaskin eller räknedosa den är ett främst ett socialt verktyg. Våra barn lever större den delen av sitt social liv via datorn. De ser definitivt inte datorn som ett redskap där man i sin ensamhet löser enkla skoluppgifter.

Efter den kvällen och den diskussionen så insåg jag kanske lite sent att skolan står för mycket större utmaningar än att se till att alla i skolan har en egen dator. Det handlar istället om att förändra synsättet på vad datorn kan göra i undervisningen. Det handlar inte mindre om än att förändra en stor del av lärarkårens tankesätt!

Post Author: Skribent