Varför alla dess speciaprogram?

Jag skrev för några inlägg sedan på denna bloggen om hur tråkigt ett föräldrarmöte kan vara. Hur man som pedagog rabblar upp en massa fakta som vi som föräldrar lika gärna kunde fått på annat sätt och i vår sin takt. En sak som togs upp på mötet som jag inte nämnde var att skolan äntligen skulle använda den elektroniska IUP-plattform som hela kommunen har köpt in.

Vilken plattform som kommunen har valt är inte ämnet för detta inlägg. Det har inte har så stor betydelse, tycker jag. De flesta ser ju mer eller mindre likadana ut och löser samma uppgifter. Lösningarna har en sak gemensamt däremot och det är de kostar en hel del pengar samt de ägs av privata företag som äger alla rättigheter runt plattformen.

Samma dag som jag tittade på verktyget för första gången läste jag en artikel om att en av tre pedagoger är vänner med sina elever på Facebook. Det är då som kanske en hädisk tanke dyker upp, varför inte använda Facebook istället för dessa program som företag säljer för dyra pengar till våra kommuner?

Jag tycker det finns så många skäl att använda en redan existerande tjänst som t.ex Facebook istället för dyra specialanpassade plattformar. Den första är att de påminner faktiskt rätt mycket om varandra. En annan är att väljer vi en redan existerande tjänst som Facebook så känner alla igen sig eller hur? Ingen behöver lära sig nya konstiga menyer i en ny tjänst. Ett tredje skäl kan vara att eleverna får använda en tjänst som de sedan kommer att använda efter att ha gått ut skolan. Ett fjärde skäl är att vi som föräldrar, elever och inte minst pedagoger använder Facebook varje dag redan. Ingen av oss behöver lära oss nya lösenord, användarnamn och webbadresser för att se vad som händer med våra barn i skolan varje dag. Sist men egentligen minst viktig, Facebook kostar inget alls för skolan som kan lägga pengarna på något annat.

Så varför vågar ingen skolchef eller pedagog prova?

Post Author: Skribent