Varför en special skola?

I mitt förra inlägg så undrade jag över varför så många skolor köper specialprogram när det finns liknande och kanske bättre program på nätet som inte kostar något alls? Enligt min mening vore det enklare och inte minst kostnadseffektivare att använda väl etablerade tjänster på nätet istället.

Efter att ha funderat på vad jag skrev så undrade jag om inköpen kanske är en symptom på ett djupare tankesätt. Kan det vara så enkelt att skolan inte ser sig som en del av samhället? Utan man ser sig som något unikt och utanför. Har man det synsättet inom skolan är det ju inte konstigt att man väljer specialutvecklade program. Inget förutom specialiserade program kan möta skolans unika krav eller hur?

Tänk om man istället vänder på tankesättet och inte ser skolan som något unikt utan som en del av samhället omkring sig. Har man det synsättet kommer det att få konsekvenser. Inte bara inom programköp. Förändringen måste logiskt sätt slå igenom inom alla skolans områden.

Det kan handla om att använda kompetens som finns utanför skolans lokaler. Anställda pedagoger kanske inte alltid vet bäst. Personer som inte ens har en pedagogiskt utbildning kan rent av ge eleverna bättre och djupare kunskap än personal som är anställd i skolan! Tänk om stora delar av undervisningen blir bättre om man lämna skolans lokaler. Eleverna kanske tycker ämnet historia blir roligare om de är på ett museum än i deras egna klassrum.

Det handlar alltså om en skolan som är en del av det omgivande samhället och inte en skolan som står utanför detsamma. Vilken skolan tror ni bästa rustar våra barn för den arbetsmarknad de skall ut i?

Post Author: Skribent